بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ

ميلاد نور در 20 جمادی الثانی مبارک باد


شروع تحقيق: 26 ارديبهشت 1390- مطابق با 12جمادی الثانی 1432

فاطمه زهرا سلام الله عليها از لحظه تولد در مسير عبوديت و بندگى خدا بود و اين امر تا آخرين لحظات عمرش ادامه داشت، حديث زير شاهد گوياى اين معناست...

 

f2.JPG

فهرست


فاطمه زهرا سلام الله عليها مظهر «يا من يقبل اليسير».

حكايت حضرت آيةالله مکارم شيرازی زيد غزه.

داستان تولد بانوى اسلام فاطمه زهرا سلام الله عليها

فضائل فاطمه زهرا سلام الله عليها در صحاح ششگانه برادران اهل سنت... 2

نطفه ای از ميوه‏هاى بهشت2

چرا نامش فاطمه است؟. 3

فاطمه زهرا عليها السّلام از حيض و نفاس مطهر است...

فاطمه زهرا عليها السّلام در رحم مادر و هنگام ولادت..

علت ناميده شدن بتول عليها السّلام.

کنيه فاطمه زهرا عليها السّلام. 5

شباهت حضرت فاطمه عليها السلام به رسول خدا صلى الله عليه و آله. 5

وداع و ديدار رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگام مسافرت


فاطمه زهرا سلام الله عليها مظهر «يا من يقبل اليسير»

حكايت حضرت آيةالله مکارم شيرازی زيد غزه

هيئت محبّان فاطمه مشهد، جشن تولّد بسيار باشكوهى براى ميلاد آن حضرت در 20 جمادى‏الثّانيه مى‏گرفتند و يكى از ابتكاراتى كه به خرج دادند اين بود كه همراه يك بسته شيرينى كه به هر كدام از حاضران مى‏دادند، كتاب تازه‏اى درباره عظمت حضرت زهرا عليها السلام نيز به آنها بدهند و با اين كار فرهنگى، بر شكوه جشن بيفزايند،از من خواستند كتاب فشرده‏اى در اين زمينه بنويسم، اين كتاب با محتواى تازه‏اى چاپ و در همان مجلس در مشهد منتشر شد و هنوز در نقاط ديگر انتشار نيافته بود، ناگهان نامه‏اى از اصفهان از فرد محترمى به من رسيد كه مضمونش اين بود: «نمى‏دانم چه كارى كرده‏اى كه مورد توجّه حضرت زهرا عليها السلام واقع شده است؛ زيرا در خواب ديدم مجلس باشكوهى برپاست و آقايى (كه ظاهراً تطبيق بر پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله كرده بود) حضور دارند، به من فرمودند: آقاى مكارم خدمتى به حضرت زهرا عليها السلام كرده است، من بيدار شدم و معنى خواب را نفهميدم، حال شما بگوييد چه خبر بوده است؟». اين خواب را براى يكى از بزرگان مشهد نقل كردم و گفتم كار من بسيار ناچيز بوده است. فرمود: مگر نمى‏دانيد حضرت زهرا عليها السلام، مظهر وصف مقدّس «يا من يقبل اليسير» است؟حيات پر بركت ص : 214

داستان تولد بانوى اسلام فاطمه زهرا سلام الله عليها

فاطمه زهرا سلام الله عليها از لحظه تولد در مسير عبوديت و بندگى خدا بود و اين امر تا آخرين لحظات عمرش ادامه داشت، حديث زير شاهد گوياى اين معناست:

در داستان تولد بانوى اسلام فاطمه زهرا سلام الله عليها و انعقاد نطفه او از ميوه بهشتى و آمدن چهار زن با شخصيت جهان- همچون مريم و ...- به هنگام تولّد او آمده است:

«فَوُلِدَتْ فاطِمَةُ عليها السلام فَوَقَعَتْ حِينَ وَقَعَتْ عَلَى الْارْضِ ساجِدَةً»؛ به اين گونه فاطمه متولّد شد و در حين تولّد براى خدا سجده كرد

فضائل الخمسة من الصحاح الستة، ج‏3، ص: 182

نزديكترين فرد به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فاطمه زهرا سلام الله عليها دختر دلبند او، و تنها كسى است كه نسل پيامبر صلى الله عليه و آله از سوى او در جهان گسترش يافته، و على عليه السلام پسر عم و يار ديرين پيامبر صلى الله عليه و آله همسر اوست.

فاطمه زهرا سلام الله عليها در اسلام تولّد يافت و على عليه السلام دهساله بود كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمان نبوّت را دريافت نمود، و اين دو زوج در آغوش اسلام پرورش يافتند و با آداب اسلام بزرگ شدند.

تمام مراحل خواستگارى و مراسم زفاف و تربيت فرزندان همه زير نظر شخص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و به دستور و فرمان او صورت گرفت.

فضائل فاطمه زهرا سلام الله عليها در صحاح ششگانه برادران اهل سنت

نطفه ای از ميوه‏هاى بهشت

نطفه حضرت زهرا عليها السلام از ميوه‏هاى بهشتى بسته شده است و آن حضرت حوريه انسانى است چنانكه نه حيض مى‏بيند و نه به عادات زنانگى گرفتار مى‏شود.

[سيوطى در الدّر المنثور] در ذيل آيه شريفه : سُبْحانَ الَّذِي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ (سوره اسراء، آيه 1) مى‏گويد: «طبرانى» به سند خود، از «عايشه» روايت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: در شب معراج كه مرا وارد بهشت كردند، برابر درختى از درختان بهشت ايستادم كه در تمام بهشت از آن زيباتر و برگهائى از برگهاى آن سفيدتر، و ميوه‏اى از ميوه آن خوشبوتر نديدم! ميوه‏اى را از آن درخت تناول كردم و نطفه‏اى در صلب من شكل گرفت، آنگاه كه به زمين بازگشتم با خديجه عليها السّلام همبستر شدم، خديجه عليها السّلام به فاطمه عليها السّلام آبستن شد.

لذا هنگامى كه اشتيقاق به بوى بهشت پيدا مى‏كنم، فاطمه عليها السّلام را مى‏بويم!

[مستدرك حاكم 3/ 156] به سند خود، از «سعد بن مالك» روايت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: شبى كه معراج رفتم، «جبرئيل» عليه السّلام گلابى‏اى از بهشت به من داد و آن را خوردم. بعد از آنكه به زمين آمدم و با خديجه همبستر شدم، خديجه به فاطمه عليها السّلام آبستن شد. لذا هنگامى كه مشتاق بوى بهشت مى‏شوم، گردن فاطمه عليها السّلام را مى‏بويم!

[ذخائر العقبى ص 36] از «ابن عباس» روايت مى‏كند، پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله زياد رخسار حضرت فاطمه عليها السّلام را مى‏بوسيد. «عايشه» (به عنوان اعتراض) گفت:

شما خيلى فاطمه عليها السّلام را مى‏بوسى؟! حضرت فرمود: (اين بدان جهت است كه) در شب معراج كه به راهنمائى «جبرئيل» وارد بهشت شدم، از تمام ميوه‏هاى بهشتى به من خورانيد و از عصاره آنها نطفه‏اى تشكيل شد و در صلب من قرار گرفت.

هنگامى كه به زمين آمدم با خديجه عليها السّلام نزديكى كردم، خديجه به فاطمه عليها السّلام حامله شد. لذا هنگامى كه اشتياق به آن ميوه‏ها پيدا مى‏كنم، فاطمه عليها السّلام را مى‏بوسم و از بوى خوش رخسارش، همه ميوه‏هائى را كه در آن شب تناول كرده‏ام احساس مى‏كنم! «ابو الفضل بن خيرون» اين روايت را نقل مى‏كند.

چرا نامش فاطمه است؟

«ابن عباس» روايت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: دخترم حوريه‏اى است كه به شكل آدميان درآمده است؛ حيض نمى‏شود و عادات زنانگى نمى‏بيند. و او را به اين جهت فاطمه ناميده است كه خدا، او و دوستانش را از آتش دور مى‏كند.

مؤلف گويد: «ابن حجر» اين حديث را در [صواعق ص 96] روايت كرده و مى‏گويد: «نسائى» هم آن را نقل مى‏كند.

فاطمه زهرا عليها السّلام از حيض و نفاس مطهر است

[ذخائر العقبى ص 44] در ضمن حديثى كه «اسماء» در خصوص ميلاد مسعود امام حسن مجتبى عليه السّلام روايت كرده، مى‏گويد: به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عرض كردم هنگامى كه امام حسن مجتبى عليه السّلام از مادر معظّمه‏اش متولد شد، حيض و نفاسى از زهرا عليها السّلام مشاهده نكردم؟! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: آرى! مگر نمى‏دانى دختر من از هر جهت پاك و پاكيزه است، چنانكه نه حيض مى‏شود و نه به نفاس دچار مى‏گردد.

فاطمه زهرا عليها السّلام در رحم مادر و هنگام ولادت

[ذخائر العقبى ص 44] گفته است: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «جبرئيل» سيبى از بهشت براى من آورد و من آن را خوردم، آنگاه با خديجه همبستر شدم و او به فاطمه آبستن گرديد. خديجه عليها السّلام در هنگام حاملگى به من مى‏گفت: از اين فرزندى كه در رحم دارم احساس هيچ ناراحتى نمى‏كنم و هنگامى كه شما از نزد من مى‏رويد، جنينى كه در رحم دارم با من سخن مى‏گويد! و لحظه‏اى كه وضع حملش فرارسيد، پيامى به زنان قريش داد تا بيايند و او را در چنين حالى كه زنان دچار آن مى‏شوند كمك نمايند. زنان قريش به كمكش نشتافتند و گفتند: با تو رفت و آمد نمى‏كنيم چرا كه (تو نصيحت ما را ناديده گرفتى و) همسر محمد شدى! در اين حال كه خديجه تنها مانده و از كمك‏ آنها نااميد شده بود، چهار زن با جمال و نورانى كه قابل توصيف نبودند، وارد شدند و خود را به حضرت خديجه عليها السّلام معرفى كردند. يكى از آنها گفت: من، مادرت «حوّا» هستم؛ و ديگرى گفت: من، «آسيه بنت مزاحم» هستم؛ سومى گفت: من، «كلثوم» خواهر موسى هستم؛ چهارمى گفت: من «مريم» دختر «عمران»، مادر «عيسى» هستم. اينك ما آمده‏ايم تو را يارى نمائيم و ناراحتى‏هاى زايمان را از تو بكاهيم. «خديجه» گفته است: پس فاطمه متولد شد و بلافاصله روى زمين قرار گرفت و جبين به سجده گذاشت و انگشت مباركش را بالا برد!

[ذخائر العقبى ص 26] از حضرت على عليه السّلام روايت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به حضرت زهرا عليها السّلام، فرمود: اى فاطمه! آيا مى‏دانى چرا فاطمه نامگذارى شده‏اى؟ حضرت على عليه السّلام گفت: يا رسول اللّه! چرا نام او فاطمه است؟

در پاسخ فرمود: براى اينكه خداوند بزرگ او و فرزندانش را از آتش دوزخ باز مى‏دارد.

«محب طبرى» گويد: «حافظ دمشقى» هم اين حديث را روايت كرده است و سپس گفته كه اين حديث را حضرت على بن موسى الرضا عليهما السّلام در مسند شريفش چنين نقل فرموده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: خداى تعالى دخترم، فاطمه، و فرزندانش و محبّان و شيعيانش را از آتش دوزخ در امان داشته است و براى همين است كه او را فاطمه ناميده‏اند.

[كنزالعمال 6/ 219] چنين نقل كرده است: فاطمه را، فاطمه گفته‏اند، زيرا خداى تعالى او و دوستانش را از آتش دوزخ در امان مى‏دارد.

«ديلمى» اين حديث را از «ابو هريره» از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل كرده است.

علت ناميده شدن بتول عليها السّلام

«ابن اثير» در «النهاية» در ضمن ماده «بتل» مى‏نويسد: به اين دليل فاطمه را، بتول گفته‏اند كه از زنهاى روزگارش، در فضيلت و دين و شرف خانوادگى، جزو آنها به شمار نمى‏آمد و از نظر صفات برتر بود. ديگرى گفته است: به اين دليل آن حضرت را بتول ناميده‏اند كه از دنيا و جلوه‏هاى فريبنده آن چشم پوشيده و از محبت دنيا گسسته و به خداى تعالى پيوسته بود. «عبيده هروى» در «الغريبين» روايت مى‏كند كه فاطمه عليها السّلام را به اين دليل بتول گفته‏اند كه براى او نظير و همتائى يافت نمى‏شد.

کنيه فاطمه زهرا عليها السّلام

[اسد الغابه ابن اثير 5/ 520] «ابن اثير» در شرح حال حضرت فاطمه عليها السّلام دختر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله، مى‏نويسد: كنيه فاطمه‏عليها السّلام، امّ ابيها است (يعنى مادر پدرش).

[استيعاب ابن عبدالبر 2/ 752] از حضرت جعفر بن محمد عليهما السّلام روايت كرده است: كنيه حضرت فاطمه عليها السّلام دختر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، امّ ابيها است.

شباهت حضرت فاطمه عليها السلام به رسول خدا صلى الله عليه و آله

[مستدرك حاكم 3/ 154] به سند خود، از «عايشه» روايت مى‏كند، من هيچكس را در سخن گفتن از فاطمه عليها السّلام شبيه‏تر به رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نديدم و او هرگاه بر پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله وارد مى‏شد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله به وى خوشآمد مى‏گفت و در برابر دخترش برمى‏خاست و دستش را مى‏گرفت و رخسارش را مى‏بوسيد و او را بجاى خويش مى‏نشانيد.

«حاكم» گفته است: اين حديث بر اساس نظر و شروط «بخارى» و «مسلم»، صحيح است.

وداع و ديدار رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هنگام مسافرت

(2) [صحيح ابو داود جلد 26] در باب احاديثى كه درباره استفاده كردن از عاج رسيده است، به سند خود، از «ثوبان»، آزاد شده رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، روايت مى‏كند كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله هرگاه عازم سفر مى‏شد با آخرين كسى كه خداحافظى مى‏كرد، حضرت فاطمه عليها السّلام بود و هرگاه از سفر بازمى‏گشت با اولين كسى كه ديدار مى‏نمود، حضرت زهرا عليها السّلام بود!

فضائل پنج تن عليهم السلام در صحاح ششگانه اهل سنتج‏4 ص : 3 الی 18

سالروز تولد امام خمينی سلام الله عليه، روز مادر و زن مبارک

 

تحقيقات و مطالعات اسلام ومعارف الهی

http://www.islam-ds.ir

Email: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

آخرین بررسی: 26ارديبهشت 1390

بالا